Gemummificeerd

4 juni 2023 - Châlus, Frankrijk

Toen ik vannacht wakker werd om het hondje uit te laten had ik het gevoel dat er iets niet klopte. Wat wist ik maar niet te bedenken en ging het beestje maar even wat vrijheid geven. Terug in de tent kroop ik weer in mijn Mummy. Mummy dacht ik toen ik er weer in lag met mijn benen stijf tegen elkaar aan lag. Ik lig helemaal niet meer in een Mummy en kan mijn benen gewoon bewegen. Goh zeg, wat heb ik toch lekker geslapen.

Vanochtend gingen we een paar boodschapjes doen en kwamen zo ook door Les Cars. Vreemde naam bedacht ik want denk maar niet dat de Fransen een stadje een Engelse naam geven. Goed rondkijken ontdekten we ruïnes van een Donjon en dat is een versterkte woning of woontoren uit de middeleeuwen. Deze

IMG_20230604_120059_7bleek vier torens te hebben en een grote Cour of binnenruimte. Ze bleek al rond de 11de en 12de eeuw gebouwd te zijn maar dan een soort adelijke woonvorm. Pas rond 1350 werd ie sterker gebouwd met oa de torens en grote muren met kanonnen. Op de

IMG_20230604_115027_1volgende foto is te zien hoe het er ooit uitgezien moet hebben. Deze bouw begon gelijk met de 100-jarige  oorlog (eigenlijk 116 jaar) tussen de Plantagenets en het huis van Anjois, omdat beiden vonden dat ze recht hadden op de troon van Frankrijk waarvan de laatste telg was overleden. Zeg maar de Engelse vorsten die ook delen van Frankrijk waaronder Normandië bezaten.

Waarom ik dit vertel? Omdat ik het van de zotte vind dat iemand zich de baas of eigenaar waant en met hem/haar vele anderen van een land en volk. Hier houd ik het maar bij hoor.

De tegenstelling zie ik op de camping waarop we verblijven. Mensen die blij zijn met hun huis en landje met kippetjes en geitjes etc. Twee Nederlanders die 8 jaar in Australië woonden, moesten vertrekken en terug in Europa de rust en ruimte vonden in Frankrijk op het platteland, waar ze zichzelf konden zijn. Zoals het nu is zijn ze gelukkig mee.

Beide situaties bestaan naast elkaar en ik kan er niets aan veranderen maar wel in de manier waarop ik in het leven sta iets teweeg kan brengen.

Met een lieve groet van

Irma en Jan

1. Max Scheeper:
    4 juni 2023
    We snappen dat jullie dieptepunten meemaken maar daar tegenover ook mooie hoogtepunten en mooie ontmoetingen meemaken, sterkte, succes en mooie dagen,
    Lieve groet Max en Marjorie
  2. Erwin:
    5 juni 2023
    Jullie maken een bijzondere en enerverende reis mee. En dat elke dag opnieuw. Ik lees verwonderd mee. Veel succes vandaag weer.
  3. Helen:
    5 juni 2023
    Veel mooi momenten. Elke dag weer een nieuwe beleving. Goeie reis verder!!!
  4. Ab:
    5 juni 2023
    Weer een mooi verhaal, vol belevenissen. Elke dag weer wat anders, en wat brengt de dag van morgen. Veel succes en veilige kmters. Groetjes A & H👍