Loslaten

15 mei 2023 - Nevers, Frankrijk

Gisteren hebben we afstand genomen van ons thuis in Nederland, gelukkig maar tijdelijk hoor. Het maakt je hoofd leegmaken wat makkelijker. Vandaag was het andere koek. Ik vertelde al dat een pijnlijke knie(spier) ons naar andere oplossingen doet grijpen. Ik bedacht om op Irma's kar te gaan zitten en dan mijn eigen kar vasthouden. Deze elegante oplossing vond ik, is afgekeurd en Irma stelde voor om alleen te gaan lopen en dan kan ik onderweg voor de hapjes en drankjes zorgen. Dit is het, iets aangepast, geworden. Irma voorzien van rugzak gaat

IMG_20230515_090221_9alleen op stap met allemaal wijze raadgevingen van mij maar mij rest alleen om haar uit te zwaaien. Dat voelt gewoon klote en we noemen het loslaten. Dat gezellig samen een tocht

IMG_20230515_090439_6maken krijgt gelijk een andere dimensie. Daar hadden we beide toch wel wat moeite mee en daar moet je doorheen. Gelukkig deden we dat maar we waren wel blij elkaar in een volgend dorp weer te zien als Irma bij de Mairie een stempel krijgt en ik niet. Tsjonge jonge ...

IMG_20230515_105243_1

Een eind verder besluit ik Irma weer op te wachten aan de overkant van de Allier

IMG-20230515-WA0005een brede rivier die bij Never in de Loire uitkomt. Waar ik Irma opwacht gebeurd iets bijzonders daar moet Irma over een viaduct kijk maar op de foto hieronder. Links zie je de Allier en rechts van Irma een kanaal welke via dit aquaduct over de Allier gaat en hier wel 100 m breed is. IMG_20230515_112450_0Ook ik moet zo wel de nodige meters maken en het hinkepinken heeft intussen plaats gemaakt voor gewoon lopen( bijna dan). Het dorp waar ik Irma uiteindelijk weer oppik staan de kerkdeuren voor Pelgrims wijdopen, letterlijk.

LRM_20230515_121134Wat bijzonder is zo'n eeuwenoud kerkje , uit de 12e eeuw,toch. Als je even de moeite neemt in een stoel in dit geval plaats te nemen, en even de stilte op je inlaat werken ... heeft dat wel impact op me. Het besef dat hier wellicht duizenden mensen gezeten hebben met hun gedachten en gevoelens en noem maar op.

Ik vind het een bijzondere dag

Morgen ga ik de tent verkassen naar Saint Amand de Montron. Irma gaat van Appremont naar Augy sur Aubois lopen.

1. Gert:
    15 mei 2023
    Tsja Jan het gaat vaak anders in het leven dan je denkt… maar wel heel erg balen hoor! Sterkte en hopelijk herstel je snel!
  2. Helen:
    15 mei 2023
    Wat een pech voor jullie. Gaat het goedkomen met je knie, Jan? Wat een lelijke streep door de rekening!!! Veel sterkte!! Lfs. Van ons😘
  3. Irma en Jan:
    15 mei 2023
    Heel vreemd was het ,Jan die altijd precies weet waar we naartoe moeten en ik let daar dus nooit echt op .Alleen de schelpen en wit rood gestreepte aan wijzi gen let ik op .Maar ...ik heb nu ook de osman aanwijzingen op de tel.vaak even bezocht
  4. Evelyn Bijkerk:
    15 mei 2023
    Ach jongens wat een pech om niet samen te kunnen lopen! Zo zie je maar weer; het hele leven is een verrassing' . Dat is wel even slikken hè. Knap dat jullie een noodoplossing gevonden hebben. Hopelijk wordt de knie snel beter. Slaap lekker straks en succes morgen.Liefs Evelyn
  5. Ditia:
    15 mei 2023
    Jeetje dit is echt wel schakelen voor jullie beiden!! Toch mooi dat jullie deze oplossing hebben bedacht. Hoop dat de knie toch nog gaat meewerken en Jan ook mee kan gaan lopen! Dikke kus voor jullie😘
  6. Ina Snippen:
    15 mei 2023
    Niet zo leuk Jan en Irma zo afzonderlijk van elkaar lopen. Hoop dat je knie weer een beetje hersteld Jan. Jullie zien elkaar gelukkig wel iedere dag weer. We duimen voor jullie. Succes:
  7. Anton:
    15 mei 2023
    Toch wel altijd een geluk bij een ongeluk. Irma die op haar gezegende leeftijd nog leert navigeren. Je ziet … je bent nooit te jong om te leren. Zet ‘m op met z’n tweeen. Dit had je zo niet gewild. Ik wens je toch een goede voortzetting toe. Denk je wel om foto’s Irma?
  8. Vera:
    16 mei 2023
    Gelukkig lees ik ook tussen de verhalen door dat het hinkepinken is overgegaan in bijna lopen. Dat geeft hoop voor volgende week. Het is idd wel pelgrimeren zo maar zeker zo fijn als je elkaar weer tegenkomt/ tegemoet komt. Top zo,n verslag waarin we jullie kunnen volgen ondersteund met een mooi plaatje. En Irma aan het navigeren. Techniek staat voor niets....fijne dag vandaag.
  9. Tamara:
    16 mei 2023
    Fijn dat jullie het zo op kunnen lossen, maar balen is het wel als je het liever anders had gewild.
    Hoop dat je knie goed herstelt Jan!
    Geniet evengoed van jullie reis!
  10. Yvonne:
    16 mei 2023
    Dat is inderdaad balen. Succes allebei met de volgende etappe
  11. Hannie:
    16 mei 2023
    Jan en Irma,echt balen ,snap dat dit niet is hoe jullie het voor ogen hadden.Fijn dat het wel wat beter gaat met je knie.Irma zet hem op en fijn Jan dat je haar overal volgt.lieve groetjes ook van Ab
  12. Ans Ris van Leeuwen:
    17 mei 2023
    Nu heb ik het door en is mijn reactie van eerder/later niet meer van toepassing! Wat ontzettend jammer voor jullie, maar ook heel dapper dat jullie toch doorgaan! Top!
    Heel veel sterkte en succes lieve beiden!👍🏻❤️😘