Avignon
17 mei 2024 - Avignon, Frankrijk
Toen we gisteren uit St Gilles vertrokken hadden we nog geen idee waar we terecht zouden komen. Wel realiseerden we ons de duidelijk zichtbare ontwikkeling die dit gebied doormaakte. Eerst al de aquaducten, arena en amfitheater en huizen uit de Romeinse tijd die een stempel op deze regio drukte. Kijk maar naar de foto's die we in Arles maakten. Op onze weg naar het noorden zagen we vaak huizen, cipressen e.d. die de mediterrane sfeer van een van Gogh ademen. Genietend van de tocht kwamen we na 75 km in Avignon terecht.
De oude stad is helemaal omgeven door een gigantische indrukwekkende hoge stadsmuur met tientallen verdedigingstorens. Als je goed kijkt zie je duidelijk dat de muur en torens regelmatig hersteld zijn. Kijk maar naar de foto met onder de door de zure regen ingebeten kalksteen en erboven mooie nieuwe blokken. Vanaf het Ile de Pilos waar we op de camping zitten hebben we een mooi
zicht van deze stad aan de Rhone. Duidelijk uitstekend boven de stad is het pausenpaleis zichtbaar met direct links ervan de kathedraal.
Beiden gebouwd op de rots midden in de stad. Als we de stad bezoeken zien we pas hoe enorm het pausenpaleis en de
kathedraal werkelijk zijn. In 1307 werd de toenmalige aartsbisschop van benoemd en deze gi g in Avignon zetelen. Toen hij later paus werd haalde de ko ing hem over hier te blijven omdat hij vond dat Rome wel erg veel macht had
. Dat de pausen hier tot 1420 zaten heeft de stad geen windeieren gelegd zie je want er zijn erg veel grote statige herenhuizen etc. Waar vroeger de prelaten, vorsten etc. woonden, maar nu sjieke hotels en noem maar op. Net zoals veel luxe winkels. Irma zag een prachtige sierglas
en mooie kleding. Gelukkig maar dat de tassen hiervoor te klein zijn. Weer gered. We hebben maar een ijsje gegeten.
Morgen gaan we weer verder. Lieve groet uit Avignon.
Helaas is het lijntje hier erg dun waardoor de foto's niet toegevoegd konden. Ik probeer dat morgen opnieuw en hopenlijk lukt het dan wel .








Goed vervolg van jullie reis🥰