Donativo

24 mei 2023 - Saint-Germain-Beaupré, Frankrijk

En daar zit je dan opeens in de tuin uit een groot en statig herenhuis uit vervlogen tijden. En wat hebben we toch een mooi

IMG-20230524-WA0008

IMG-20230524-WA0011uitzicht

op het omringende landschap zodra we onze kop uit de tent steken. Daar komt morgenvroeg ook de zon op. En dat komt ie en ik hoop natuurlijk dat we dat gaan meemaken.

Terug naar het begin, maar ik zoiets van straks vergeten we ook nog te vertellen op wat een daalders plekje we zitten. Vanmorgen vroeg brak de dag van de waarheid aan. We gaan samen de kar trekken. Afgelopen nacht in ons kleine maar wel gerieflijke  tentje geslapen in een Mummy en op een te zacht luchtbed, wat inhoud dat als ergens gaat zitten komt de rest omhoog en in plaats van dat ik even de pomp erop zet, nee Jan vind het veels te koud buiten. Lig ik eindelijk languit in mijn Mummy en terwijl ik me omdraai vliegt mijn kussen van zijn plek achter het bed. Nadat ikzelf ook langzamerhand van het luchtbed afdrijft realiseer ik me dat mijn voeten hoger liggen en dat is zo verholpen en slaap ik heerlijk.

De volgende ochtend dus auto gestald, dekarachter de kont gespannen en wandelen maar. Eerst steil naar beneden, daarna meer horizontally over een landweg langs een riviertje met aan weerskanten hoge hellingen. Het pad was overigens niet geëffend, maar ruw vol met gaten en keien en plotselinge afstapjes wat hoger of lager net zoals het de natuur het beste uitkwam. Wel erg mooi hier.

Daarna gingen alleen nog via asfaltweggetjes met allemaal bochten en meer omhoog als omlaag. Voor mij een echte test dus. Tegen dat we bij een dorpje komen stopt een eruit rijdend dametje in haar karretje naast ons en verteld dat de kerk niet geopend is en dat we een stempeltje in het winkeltje verderop kunnen krijgen, maar ook koffie. Dus wij daarheen en kopen het laatste stokbrood en kopje cappuccino voor in de tuin. Het brood moeten we betalen maar de koffie is van de zaak en daar vragen ze een donativo voor. Dit geld alleen voor pelgrims. We geven gul

IMG-20230523-WA0001en krijgen een heerlijk kopje koffie met een koekje erbij geserveerd in de tuin. Wij zijn sprakeloos dat dit gebeurd. Wij vinden het mooie mensen die zo in het leven staan. Dit heeft met een zienswijze te maken.

Vandaag liepen we 15,6 km en het ging prima. We zitten nu vlak voor La Souterraine. Morgen verder.

​​​​​​Lieve groet van Irma en Jan.

1. Olga Elzinga:
    24 mei 2023
    Wat een heerlijke dag en verslag!
  2. Gert:
    24 mei 2023
    Top Jan dat het goed is gegaan vandaag!😊👍
  3. Nienke:
    24 mei 2023
    Mooi zo die eerste bijzondere dag zo samen wandelend. Toppers!
  4. Vera:
    25 mei 2023
    Wat fijn 15 km in de benen. Op naar meer. Meer lopen, meer genieten, meer koffie en meer donativos
  5. Evelyn Bijkerk:
    28 mei 2023
    Mooi dat Jans lopen steeds beter gaat!